Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku

Linkin Park
Linkin Park

Alternative metal, Alternative rock, Nu Metal, Rap rock

Založeno: 1996 (před 23 lety), USA

Linkin Park

Přidat do oblíbených

Životopis

Z Linkin Park se stala jedna z nejdůležitějších kapel nového století. Dokázali v průběhu let vhodně kombinovat hip-hopové vlivy s rockem, popem, metalem a elektronickou hudbou. V počátku to však byla hlavně popularita takzvaného rap-metalu (v té době mu vládli třeba Korn a Limp Bizkit), jež pomohla Linkin Park ke slávě. Linkin Park měli cit pro melodie, které už na začátku na některých písních občas hraničily s pop-rockem a někdy naopak dokázali zaujmout i tvrdé metalisty. Proto už po vydání prvního alba Hybrid Theory dosáhli takové slávy. Přišli v pravou chvíli, dali posluchačům to, co bylo žádané a věděli, jak jim to podat.

Historie Linkin Park však vznikla už na střední škole v Jižní Kalifornii. Tu navštěvovali pozdější bubeník Linkin Park Rob Bourdon, kytarista Brad Delson a vokalista/rapper, klávesák a skladatel Mike Shinoda. Založili spolu kapelu nesoucí název Xero. Brzy se přidali také baskytarista Dave "Phoenix" Farrell, zpěvák Mark Wakefield a DJ Joseph Hahn. V roce 1998 se kapela přejmenovala na Hybrid Theory (ano, čtete správně) a to už přišel na scénu zpěvák Chester Bennington. Krátce poté si kapela změnila jméno na konečné Linkin Park podle parku Lincoln Park v Santa Monice, kolem kterého členové projížděli cestou do zkušebny.

Hybrid Theory: nejprodávanější debutové album 21. století

Kapela začala hrát s kombinovanými vokály a střídat nu-metal s prvky rapu. Čili se dostali k tomu, čemu se říká rap-metal. Protože se v roce 1999 tento žánr (resp. podžánr) těšil velké popularitě mladých lidí a kapela měla velký talent, šanci vycítil Jeff Blue z velké společnosti Warner Bros. a nabídl Linkin Park smlouvu k nahrání alba. Linkin Park byl přidělen producent Don Gilmore, který předtím pomáhal (jako zvukový inženýr, nikoliv přímo producent) s albem Ten od Pearl Jam a později produkoval třeba kapelu Eve 6.

K ničemu extrémně velkému se ale zatím jako producent nedostal. A tak stejně jako pro Linkin Park, i pro něj to byl nejspíše šok, jakmile viděl, že písně jako Crawling a In the End se staly obrovskými hity nejen v americké oficiální americké hitparádě, ale dokonce se dostaly i do žebříčku Billboard Hot 100, kterou tvoří vůbec všechny nejprodávanější singly. Album bylo vydáno na konci října 2000 a na začátku roku 2002 už mělo v kapse 3 nominace na Grammy a se 7 miliony prodaných kusů v USA (aktuální číslo je ale již téměř 11 milionů a asi 27 milionů celosvětově) se stalo Hybrid Theory jedním z nejúspěšnějších debutových alb historie. Dodnes platí, že je Hybrid Theory vůbec nejlépe prodávaným debutem 21. století.

Meteora

Linkin Park byli vždycky velcí dříči, a tak příliš neslavili úspěch svého prvního alba, ale nejprve odehráli neuvěřitelnou porci 320 koncertů za rok v roce 2001 a poté se okamžitě vrátili znovu do studia a (se stejným producentem) nahráli druhé album Meteora. Mezi tím, co LP makali, bylo vydáno za pomoci mnoha talentovaných DJ a producentů elektronické hudby také album remixů Reanimation.

Na druhém řádném studiovém albu nazvaném Meteora, podle unikátních řeckých monastýr na vrcholu skály, Linkin Park jednak o něco přitvrdili a zapracovali na tom, aby zvuk kytar udělali pořádně velkým. Pak se také potvrdilo, že je tu vlastně i další žánr, ze kterého Linkin Park těží, tentokrát spíše nepřímo, a tím je emo.

Ačkoliv v průběhu let tenhle žánr získal negativní pověst a bývá často terčem posměchů, znalci jistě ví, že emo není jen Tokio Hotel a podobný kýč. Texty Linkin Park byly vždy velice emocionálně založené a stejně jako emo kapely, Linkin Park nejčastěji zpívali o depresi, úzkostech, vlastní nejistotě a vyrovnávání se s těmito negativními pocity. Z alba vzešly další obrovské hity, tentokrát to byly Numb, Somewhere I Belong a Breaking the Habit, kdo uspokojil nejen fanoušky kytarové hudby, ale i mainstreamového rádiového popu. České fanoušky tehdy jistě hodně potěšilo, že videoklip k písni Numb se natáčel v Praze.

Počátky velké proměny

V roce 2004 Linkin Park přichystali velice speciální album. Tentokrát to nebylo album remixů, ale Linkin Park své již vydané písně přepracovali spolu s rapperskou megahvězdou Jay-Z, a to za pomoci legendárního producenta Ricka Rubina, jež pomohl proslavit Red Hot Chilli Peppers, System of a Down, Beastie Boys i Eminema. Kdo jiný by taky mohl produkovat Linkin Park než flexibilní producent, který produkoval metalové kapely, zatímco pomáhal dostat do hlavního proudu hip hopovou hudbu.

Výsledkem bylo album Minutes to Midnight a mělo zatím vůbec nejpopovější zvuk. Ačkoliv se i zde našly tvrdé písně jako Given Up, při jejichž živých verzích předváděl Chester v údiv svým rekordně dlouhým řvaním do mikrofonu (nejdelší z vystoupení na německém festivalu Rock Am Ring mělo neuvěřitelných 17 vteřin), byly zde písně jako Shadow of the Day a Leave Out All the Rest, které byly tím nejjemnějším, co zatím Linkin Park vydali. V té době začali Linkin Park také spolupracovat s filmovým trhákem Transformers a i film napomohl tomu, že píseň What I've Done navázala na úspěch dřívějších singlů.

V roce 2010 Linkin Park spolupracovali opět s Rubinem a vzešlo z toho album, jež rozdělilo fanoušky. Thousand Suns bylo totiž z více než poloviny tvořeno elektronickou hudbou a album bylo pojato hodně experimentálně. Dokonce tak, že tentokrát z něj nevzešly, až na slušný úspěch Catalyst, žádné další velké hity. Na následujícím albu se snažili LP smíchat nový styl, se kterým začali na Thousand Suns, se stylem starým a vzniklo tak album, na které se vrátily kytary ve větší míře než na albu minulém, ovšem byly doprovázeny, doplňovány, či střídány elektronickými syntezátory a elektro efekty. Z alba Living Things zaznamenaly největší úspěch písně Burning it Down a Castle of Glass.

Proč Linkin Park změnili svůj styl?

Po tomto odstavci by vás mohla napadnout otázka, proč počínaje Minutes of Midnight začali Linkin Park měnit svůj styl, ačkoliv to mnoho fanoušků neslo špatně. Odpověď není jednoznačná a důvodů bylo samozřejmě hodně. Ten hlavní ale vězí ve změnách ve vkusu masového posluchače, kdy mladší generace už tolik nezajímal nu-metal. Linkin Park nechtěli se svými posluchači pouze zestárnout a chtěli oslovovat i potenciální nové fanoušky.

Druhý faktor je ten, že Linkin Park, především hlavní tvůrčí část Mike Shinoda, byl už od začátku studiovým dříčem a práci ve studiu si přímo vychutnával. Když se mu tedy s rozvíjejícími technologiemi dostaly do rukou různé nové hi-tech možnosti, jak tvořit hudbu, byl z těchto možností tak nadšený, že chtěl společně s novým producentem Rubinem neustále šperkovat něčím elektronickým zvuk kapely, až se kytary na Thousand Suns staly vlastně jen doplňkovým nástrojem k syntezátorům a elektronickým beatům.

Návrat ke kořenům, popové album a Chesterova smrt

Linkin Park si ale začali uvědomovat, že úplně nedávají fanouškům a ani kritikům to, co by si přáli. Že to možná s těmi změnami přehnali, a tak pro další album už nevzali do studia Rubina a vrátili se ke tvrdým kytarám, zatímco elektronika čekala v koutě. Výsledné The Hunting Party je albem tvrdého alternativního metalu a nefalšovaným návratem ke kořenům. Největšími hity z alba byly Until It's Gone a Final Masquerade.

Jenomže Linkin Park to nedalo a začala je znovu lákat myšlenka udělat z Linkin Park kapelu mnoha žánrů. A tak vyšlo tentokrát hlavně elektro-popové album One More Light, které to schytalo od kritiků i fanoušků jako žádné jiné album doposud. Dařilo se jim ale alespoň pořád držet krok s mladou generací, když z One More Light vypustili třeba úspěšný videoklip pro píseň Heavy, což je vlastně duet Chestera Benningtona a zpěvačky Kiiary.

Bohužel se brzy také ukázalo, že One More Light je tím posledním, co od Linkin Park uslyšíme. Těsně před začátkem hlavní části turné k novému albu byl 20. července 2017 Chester Bennington, dlouhá léta trápící se depresemi a pronásledován špatným dětstvím, nalezen mrtvý. V současné době se spekuluje o jeho náhradě, avšak samotní členové Linkin Park zatím váhají, jestli by bylo vhodné nadále pokračovat bez hlavního zpěváka. Mike Shinoda prozatím koncertuje sám, stihl již také vydat vlastní sólové album Post Traumatic a v březnu 2018 přijede do Prahy.

Autor životopisu

Překlady videoklipů

In the End
Česky

In the End

překlad od kari

Přihlášení

Trvalé přihlášení

Přihlásit se

Pokud zde ještě nemáte účet, klikněte na tlačítko níže a účet si vytvořte.

Vytvořit účet

Nebo

Nedaří se přihlásit? Zapomenuté heslo?

Registrace uživatele

Vytvořit účet

Pokud už máte svůj účet, klikněte na tlačítko níže a přihlašte se.

Přihlásit se

Nebo

Obnova hesla

Zde si můžete vygenerovat nové heslo pro vstup do svého účtu. Pro získání nového hesla zadejte e-mail, pod kterým jste zde registrovaný. Na tento e-mail přijde žádost o potvrzení změny hesla. Po kliknutí na odkaz v e-mailu budete přesměrováni zpátky sem a můžete si zvolit heslo nové.

Odeslat žádost